VWO FIELDWORK IN & OUTS
Approximately Right
De consument ‘vervreemdt’ steeds vaker van de adverteerder. Er ontstaan dan relatieproblemen. Bij een directe interactie tussen opdrachtgevers en consumenten, krijgen vormen en denkbeelden een ‘gezicht’. De face to face interactie met participanten brengt de adverteerder op nieuwe ideeën en denkbeelden.Deze interactie met de consument wordt weer ‘hot’.
Waarom, hoe en op welke wijze neemt de kritische consument beslissingen? Wanneer laat deze een product links liggen?
Wat zijn de onderliggende argumenten om steeds dezelfde producten te kopen?
Voor een antwoord op deze vragen zijn respondenten waarmee opdrachtgevers van gedachten kunnen wisselen en die frisse ideeën aan kunnen leveren onontbeerlijk.
Ook al blijft er altijd sprake van enige ruis. Daarvoor is en blijft het immers mensenwerk.
Perfectly Wrong
Cijfers die via digitale snelwegen worden verkregen zijn kloppend en bevestigen vaak wat al bekend is. Wat er achter de cijfers schuil gaat is vaak niet duidelijk.
De vraag is en blijft : Waarom, hoe en op welke wijze neemt de kritische consument beslissingen? En wanneer laat deze een product links liggen? Wat zijn de onderliggende argumenten om producten te kopen? Daarop geven cijfers uitsluitend door online onderzoeken verkregen geen antwoorden op langere termijn
Er is behoefte aan respondenten met wie marketeers van gedachten kunnen wisselen en die goede ideeën en denkbeelden over dragen.
Luisteren naar wat consumenten te vertellen hebben!
Stagnatie
Van de Hypes van Social media is de slagroom af. Facebook stagneert. Jongeren vluchten massaal van dit medium weg en er is een verschuiving naar de 50+categorie. LinkedIn speelt nauwelijks meer een rol en Twitter stabiliseert, maar begint ook advertentie aandacht te vragen
U weet het: trommels zijn eigenlijk de voorlopers van de moderne smartphone.Trommel maar terug! U krijgt direct antwoord van ons.
Het team van VWO Fieldwork
Lust u nog cookies?
Een aantal zaken op een rij over de technologie cookies, die ons leven interessanter maakt en gebruiksvriendelijker…Althans volgens onder meer websitehouders en een groeiend aantal derde partijen!
Functionaliteit
Websites gebruiken functionele cookies om:
- Voorkeuren voor taal, locatie en zoekresultaten weer te geven
- Resolutiegegevens en buffergrootte op te slaan om een optimale videoweergave te garanderen
- De mogelijkheid om inlog gegevens op te slaan, waardoor men slechts 1 maal hoeft in te voeren
- Het lezen van browserinstellingen om websites optimaal weer te geven
- Het opsporen van misbruik door mislukte inlogpogingen te registreren
- Het evenwichtig belasten van de website waardoor de bereikbaarheid optimaal blijft
- De mogelijkheid om op een website te reageren
- Het onthouden van producten in winkelmandjes en afrekenen
- Het onthouden van gegevens, die daardoor maar 1 keer hoeven te worden ingevuld
- Het inladen van pushgegevens
- Het doorgeven van informatie van de ene naar de andere pagina, bij onder meer het invullen van enquêtes
- Het opsporen van bugs, etc.
Statistiek
- Het meten van aantallen bezoekers en het verkrijgen van inzicht in de items die meer of minder interessant zijn
- Frequentie van bezoek
- De pagina’s die het langst de aandacht vasthouden, waardoor optimalisatie van websites de bezoeken aantrekkelijker maken
Personalisatie van inhoud
- Er worden algoritmes ingezet die sturen naar eerder gelezen artikelen , die veel aandacht krijgen
- Die video’s tonen op basis van het kijkgedrag
- Topics voorschotelen die op basis van eerder bezoeken uw aandacht hadden
Advertenties
- Op basis van klikgedrag worden persoonlijke en vermoedelijke interesses gemeten
- Door dit klikgedrag worden er segmentatie modellen zoals ‘man, leeftijdscategorie, gezinssituatie, interesses, etc. gemaakt. Dat betekent dat er redelijk op segmentatie advertenties worden getoond die op de doelgroep passen
- Woonplaats, geslacht en leeftijd, opleiding en beroep zijn ideaal om iemand in de juiste categorie te plaatsen
Cookies van derden
- Adverteerders op websites krijgen de gelegenheid om mee te liften op andere websites door het klikgedrag te bestuderen, bijvoorbeeld om te meten hoe vaak er op een advertentie wordt geklikt
- Mediabureaus en advertentienetwerken treden vaak op als tussen persoon tussen websitebeheerders en adverteerders, waardoor zij door eerder verkregen informatie via andere websites doelgerichte advertentie uitleveren
- Op basis van surfgedrag kunnen persoonlijke gegevens prima gebruikt worden om via andere websites advertenties die u waarschijnlijk aanspreken te presenteren
- Advertentiepartners kunnen in bepaalde gevallen informatie over devices , zoals type toestel, IP-adres, type browser en klikgedrag verwerven
Advertenties op andere websites
- Cookies van derden kunnen ook op een eigen website gebruikt worden om diensten en producten extra onder de aandacht te brengen. Als u een bepaald aantal artikelen heeft gelezen op een website, kan het gebeuren dat u via een ander kanaal plotseling allerlei voorstellen voor een proefabonnement krijgt
Sociale Media
- Artikelen en video’s die worden bekeken kunnen door u worden gedeeld via social media. U kent de buttons zeker wel
- Deze buttons worden via cookies door sociale media netwerken gebruikt. U wordt dan direct herkend als u iets deelt waar uw interesse naar uitgaat. Op die manier leest men uw referentiegroepen uit en dat is KASSA
Keuzemogelijkheden voor gebruikers?
- Men kan zelf aangeven welke cookies men toelaat, tenzij er geen keus is en de klikker niet verder komt voordat de agreement is bevestigd.
- Functionele cookies worden altijd geplaatst, omdat zij het gereedschap zijn voor goede werking van websites
- Statistische cookies worden ook steeds automatisch ingeladen, omdat ze niet persoonsgebonden zijn
- Cookies voor andere doeleinde kan men weigeren op basis van afscherming van persoonlijke voorkeuren
- U kan altijd cookies verwijderen
Lust u nog een kopje koffie?
- Men zit hoe dan ook gevangen
- Als men alle cookies weigert, inclusief de functionele, heeft dat onherroepelijk uitwerking op de werking van de website
- Het cookiebeleid wordt telkens opnieuw aangepast en de gemiddelde gebruiker ziet door de bomen het bos niet meer. Men moet wel mee, want veel andere keus heeft men niet
Tot slot
Men kan in het geval van dit korte overzicht in ieder de keus maken om het te lezen of in de prullenmand te deponeren. Wij hebben geen commercieel belang op welke wijze dan ook om te manoeuvreren of te manipuleren. Het is wel interessant om eens op een rijtje te zien staan hoe iedereen door browsergedrag door slimme technieken worden getriggerd en min of meer wordt gemanipuleerd.
Voor de Fijnproevers
Er is een enorme lijst van cookies en technologieën die met de voorgaande opsomming druk doende actief is Hier volgt een korte lijst in willekeurige volgorde en hoofdactiviteit:
Adbock, Adobe, Facebook, Google, Pushengage, Usersnap, Bommerang, Analytics,
Google manager, Visual webite optimizer, Gravity, Trackuity, Salesforce, Adventori, Mediamath,Procter & Gamble, Smart Adserver, Adwords, LinkedIn, Twitter, Whatsapp,Purch, OpenX…..(Er zijn er honderden meer lezer)
Was getekend
Robert Verhoeven
VWO Fieldwork TSS